Mengetahui Samada Artikel Anda Dicuri Atau Tidak

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua!

Bagi Blogger, mencegah dari artikel blog dari dicuri mana-mana pihak memang penting dan jika ada dari korang yg kat luar sana rasa artikel di blog korang tuh selalu sangat kena curi dengan pihak yg tak bertanggungjawab.. Kalau dia cuma ambil, dan letakkan balik sumber asal artikel tuh takpe lah, ini dia tak letak sumber or kredit pun..

Jadi, kalau korang nak tahu, masalah ini boleh korang atasi dengan ketahui, pihak manaa yg curi korang punya artikel tuh dengan menggunakan Copyscape Plagiarism Checker! Dengan menggunakan Copyscape Plagiarism Checker nie, korang dapat mengetahui siapa yg pernah mencuri artikel korang dan siapa yg tak letak kredit dekat blog korang..

Cara nak gunakan: 

1. Mula-mula, bukak laman web Copyscape Plagiarism Checkerhttp://www.copyscape.com/.

2. Kemudian, korang akan nampak tampilan web tersebut macam gambar kat bawah nie:

[+] Klik untuk dapatkan tampilan yang lebih jelas.

3. Dan bila korang nampak tampilan macam tuh, korang mesti akan nampak dekat 1 kotak yg atasnya ada tulis  Search for copies of your page on the web. Jadi, dekat kotak tuh korang perlu letakkan URL blog korang.

[+] Klik untuk dapatkan tampilan yang lebih jelas.

Kemudian, tekan butang  untuk teruskan..

4. Bila dah tekan butang  tuh, korang akan dapat ketahui siapa yg selalu curi artikel korang tuh dan kalau tak ada orang yg curi, bernasib baik lah...

[+] Klik untuk dapatkan tampilan yang lebih jelas.

Macam gambar kat atas nie, aku menggunakan blog aku sebagai contoh.. Dan korang boleh tengok antara artikel-artikel yg aku taip tuh dicuri oleh pihak lain.. Sebenarnya, Copyscape nie dia akan scan atau check setiap artikel yg korang taip tuh, dan dia akan paparkan jika artikel blog orang lain mempunyai persamaan atau tidak dengan artikel korang..

Jadi, bila korang pun curi artikel orang lain dan korang pergi scan dekat Copyscape nie, dia tak akan kata korang curi artikel orang lain gak, tapi dia akan kata blog orang lain yg curi artikel korang.. Sebab korang scan atas nama blog korang SENDIRI!

Fahamm kannn? Sekarang nie, dengan apa yg aku kongsikan hari ini, aku harap korang ia berguna dan bermanfaat untuk korang semua... Kalau tak faham, cuma tinggalkan komen korang di kotak komentar di bawah.. Sekian, Assalamualaikum...


0 orang pengomen yang tercomel ! :

Post a Comment

Cancel Reply

Welcome to my paradise. I hope you all supported my blog and enjoy with my posted!

Followers

Ping Widget

Page Rank
DMCA.com
Kartikel Ping

Alexa Widget