Bahayanya Phishing!

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.


Hari ini, aku nak cerita sikit tentang Phishing . Phishing? Apa tuh phishing? Haa, aku pun tak berapa tahu sangat tentang phishing nie, tapi aku boleh terangkan tentang phishing nie setakat mana yang aku tahu.

Okay. Phishing nie fungsi dia untuk membuat 1 laman web palsu, seperti Facebook, Twitter, Bank dan lain-lain. Bahan yang selalu digunakan untuk menjayakan aktiviti phishing nie ialah kod HTML dan PHP. Kedua-dua kod ini berfungsi untuk mendapat sesuatu benda penting seperti Email dan Password.

Hmm, dekat tajuknya, aku nak cerita tentang bahayanya phishing kan? Jadi, bahaya phishing nie ialah bila kita dah tertipu dengan ayat manis si Penggodam tersebut, kemungkinan, akaun bank, akaun laman sosial korang akan digodam!!

Bahaya kan? Jadi, kalau korang nak elakkan daripada tertipu dengan phishing nie, senang jerp:

1. Tengok URL/Link itu sama ada betul atau tak dengan link laman sosial yang pernah korang guna sebelum nie.

Contoh: http://f-acebook.sitex.us/ | * Ini ialah laman phishing yang aku buat. Tapi tak guna pun. Sekadar contoh dalam entri hari ini.

2. Kadang kala, bila korang tekan butang login tanpa masukkan email dan password, dia mungkin akan redirect ke laman web lain. Dan bila dah redirect ke laman web lain, itu kemungkinan laman web asal. Tapi, kena tengok link jugak. Mereka nie bijak juga.

Terdapat dua cara untuk elak dari terkena tipu helah phishing nie. Setakat ini, yang nie jerp lah yang aku tahu cara nak elakkan phishing. Jadi, harap korang tak jadi mangsa ya.

Mohon maaf kalau ada apa-apa maklumat yang aku bagi dalam entri hari ini, tak kena atau salah ke. Mohon tegur dan aku boleh baiki balik.

Sekian sahaja coretan daripada aku, assalamualaikum..

P/s: Di alam maya, apa-apa saja orang boleh buat.. So, be carefully..

0 orang pengomen yang tercomel ! :

Post a Comment

Cancel Reply

Welcome to my paradise. I hope you all supported my blog and enjoy with my posted!

Followers

Ping Widget

Page Rank
DMCA.com
Kartikel Ping

Alexa Widget