Cara letak butang Share Facebook di setiap entri

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Sehari aku tertinggal untuk posted dekat blog. Memang betul-betul bosan bila tak dapat taip 1 entry. Terpaksa lah aku tahan rindu aku dekat blog nie walaupun sehari jerp. Hahah.

[+] Klik untuk dapatkan tampilan yang lebih jelas.

Okay-okay, hari nie, aku nak ajar tutorial macam mana nak letak butang Share Facebook dekat setiap entry. Macam dekat blog aku nie.



Tanpa lengahkan masa, jom aku ajar korang macam mana nak letak benda alah nie yerkk..

1. Login akaun Blogger korang.

2. Pergi ke Template > Edit HTML > Proceed.

3. Sekarang, tekan Expand Widget Templates dan cari kod kat bawah nie dengan gunakan kekunci CTRL + F ataupun tekan jerp kekunci F3 tuh. (Backup template korang dulu sebelum nak buat tutorial nie)

<div class='post-header-line-1'/> 

Kalau tak jumpa jugak cari kod tuh, dun worry. Mungkin kod nie korang jumpa.

<div class='post-header-line-1'> 

4. Dah jumpa? Okay cantik! Sekarang kita tambah kod untuk butang Share Facebook nie plak. Salin kod kat bawah nie dan tampal dekat bawah kod <div class='post-header-line-1'/> yang kita cari tadi tuh.


<div style="float:right;padding:4px;">
<a expr:share_url='data:post.url' name='fb_share' rel='nofollow' type='button_count'/>
<script type="text/javascript" src="http://static.ak.fbcdn.net/connect.php/js/FB.Share"/>
</div>

Ingat! Tampal kod tuh betul-betul dekat bawah kod di (Langkah 3) tuh.

5. Bila dah siap tampal, korang Preview dulu. Kalau menjadi, baru korang Save template.

Dengan ada butang Share Facebook nie, korang tak perlu posted Facebook, dan Pages ataupun group. Just klik butang share, then settle. Tak perlu nak salin link then posted dekat wall ya!

Okay, selamat mencuba!

0 orang pengomen yang tercomel ! :

Post a Comment

Cancel Reply

Welcome to my paradise. I hope you all supported my blog and enjoy with my posted!

Followers

Ping Widget

Page Rank
DMCA.com
Kartikel Ping

Alexa Widget