Phonebloks: Smartphone Dengan Rekaannya yang Menarik

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Bila dah berbulan-bulan tak update, sekarang dah masuknya cuti akhir tahun. Jadi, pada masa nie lah aku akan cuba luangkan masa lapang aku dengan blog nie. Banyak yg perlu diuruskan masa-masa sebelum nie sehinggakan nak sentuh laptop pun susah. Takpe, kita letak tepi duluu cerite pasal nie, dan sekarang kita teruskan kepada tajuk asal entri kali nie.

PHONEBLOKS ? Apa sebenarnya Phonebloks nie ya ?


Okay, PHONEBLOKS nie sebenarnya adalah satu smartphone yang masih lagi di dalam penambahbaikan dan pembikinan. Smartphone nie sememangnya nampak menarik lah kan sebab ap, sebab hampir keseluruhan body dekat Phonebloks nie, semuanya menggunakan Bloks dan boleh ditukar, dialih ikut sesuka hati kita.

Untuk pengetahuan korang jugak, idea dalam memcipta sebuah smartphone Phonebloks yang menarik nie telah dicetuskan oleh David Hakkens. Beliau nie lah yang mengeluarkan idea dan smartphone yang menarik nie dan sebagaimana korang tahu, smartphone nie masih lagi dalam proses penambaikan dan pembikinan serta pengasasnya jugak sedang melalukan proses pengembangan lagi dalam memperbetulkan bloks-bloks yang akan diaturkan di smartphone tersebut.

Pendapat korang semua, idea untuk keluarkan smartphone nie bagus dan memang terbaik tak ? Bagi aku, idea untuk keluarkan smartphone macam nie memang bagus dan terbaikklah kan. Iyelah, bila ada rasa tak puas hati dengan Camera yang kecil, kita boleh ubah bloks Camera tuh kepada yang lebih besar.

Senang cerita, korang samakan jer dengan Laptop/Komputer. Konsep smartphone nie memang sama dengan Laptop/Komputer. Bila RAM rendah, kita boleh tambah RAM, bila Storage kurang, kita boleh tambah. Lebih kurang macam tuh jer.



Diatas nie adalah contoh komponen-komponen smartphone nie yang berbentuk bloks dan boleh ubah kedudukan bloks tersebut ikut suka hati kita.


Bila bloks-bloks ini diubah kedudukannya. Ubah jer ikut sesuka hati diri sendiri.

Phonebloks nie sememangnya amat sesuai bagi semua pengguna yang memang minat dalam menggunakan telefon jenis smartphone nie dimana bagi yang minat main game tuh, boleh tukar batteri kepada batteri yang lebih besar, bagi yang tak suka dengan speaker jenis macam nie, boleh tukar kepada jenis yang lain dan macam-macam lagilah.

Kalau nak lagi senang, korang boleh rujuk video penerangan tentang Phonebloks nie di bawah:
ataupun boleh terus layari laman web Phonebloks di: http://phoneblocks.com/.



Semoga dengan adanya smartphone seperti ini, ia lebih memudahkan kita. Semoga info yang aku kongsikan pada hari nie bermanfaat dan berguna untuk korang semua. Sekian, Assalamualaikumm..

0 orang pengomen yang tercomel ! :

Post a Comment

Cancel Reply

Welcome to my paradise. I hope you all supported my blog and enjoy with my posted!

Followers

Ping Widget

Page Rank
DMCA.com
Kartikel Ping

Alexa Widget